Zaterdag 1 augustus is het zover: Amsterdam pakt uit met de veertiende editie
van de Canal parade voor homo-emancipatie.

Breedbandaanbieder Online, ontstaan uit de fusie van Orange en Wanadoo, heeft
een eigen boot op de Canal parade. Op deze boot komen boeven en een
arrestatieteam te staan. Met gay-zijn heeft deze boot weinig te maken, meer
met de nieuwe reclamecampagne van Online. Het bedrijf voert momenteel
campagne met dezelfde thematiek onder het motto ‘Dief van je eigen
portemonee’.

Volgens een woordvoerder komt Online met één van de grootste boten van de
parade. "Vanuit het personeel kwam de vraag of we mee konden varen, en
het bedrijf vindt het een goed initiatief. We zijn een open en
internationaal bedrijf dus dit past heel goed in onze cultuur."

Lesbische paaldanseressen
Een andere boot die op het eerste gezicht weinig te maken heeft met
homo-emancipatie is Happyho, een bedrijf dat vrijgezellenparty’s organiseert
in stripclubs en achter de ramen. De boot wordt een ijsberg met daarop
verklede dames. Volgens de eigenaar is er wel degelijk een link met
homosexualiteit: "Bij de feesten zit een paaldanscursus en de
eigenaresse van die club is lesbisch. Ook veel van de dames die strippen
zijn lesbisch of bisexueel, dus dat is een leuke combi."

Genoemde boten zijn sponsorboten. Bedrijven die niet per se heel veel aan
homo-emancipatie doen, maar wel graag mee willen varen in de parade. Frank
van Dalen, voorzitter van Progay die de Canal parade organiseert, vindt dit
geen probleem: "Als bedrijven vanuit marketingoogpunt mee willen varen,
is dat prima. Maar ze betalen er wel extra voor."

Voor een sponsorboot betaalt een bedrijf achtduizend euro. Volgens Van Dalen
varen er dit jaar vier of vijf sponsorboten mee.

Company pride
Bedrijven die zich wel serieus met homo-emancipatie bezighouden, valllen
onder de noemer company pride. Grote bedrijven als TNT, ING, De
Nederlandsche Bank en Waternet hebben dit jaar een eigen boot. Shell en ABN
Amro, die vorig jaar wel een eigen boot hadden, doen mee aan de gemengde
company-pride boten. De boten in deze categorie betalen tweeduizend om mee
te doen.

Shell was in 2005 het eerste bedrijf dat met een eigen boot meevoer op de
parade. "Shell heeft een eigen LGBT-netwerk, voor lesbians, gays,
bisexuals en transsexuals, met de naam Pink Pearl", vertelt
woordvoerder Peter van Boesschoten. "Vanuit Pink Pearl kwam het verzoek
om dit jaar met een aantal bedrijfsnetwerken gezamelijk een boot te doen
onder de paraplu van company pride. Er zullen wellicht ook andere argumenten
voor zijn, maar een gezamelijke boot is goedkoper."

Back to Basics
Ook TNT voelt de gevolgen van de crisis. Het thema van post-en expresbedrijf
TNT, dat wel met een eigen boot blijft varen, is dan ook 'Back to basics'. "We
hebben minder geld dan vorig jaar, maar het is wel gewoon een goede boot
waar iets van 75 man op staat", aldus Paul Overdijk, directeur
strategie van TNT pakketservice en voorzitter van gay-netwerk TNT Pride.

"We willen als bedrijf laten zien dat iedereen welkom is en we willen een
zichtbaar signaal afgeven. Het feit dat we meevaren met de Canal parade
maakt veel werknemers trots op het bedrijf. Er vaart dit jaar iemand
helemaal uit Singapore mee", aldus Overdijjk.

Geen Nout Wellink
Een heel ander thema heeft De Nederlandsche Bank, dat ook een eigen
gay-netwerk heeft. DNB vaart mee met een boot van 18 meter met als thema
'Goud en glitter'. Volgens woordvoerder Tobias Oudejans is het
onwaarschijnlijk dat DNB-president Nout Wellink ook op de boot staat. Ook
wordt er geen speciale aandacht besteed aan de kredietcrisis.

Reden om mee te varen is volgens Oudejans dat DNB graag wil laten zien dat het
een diverse organisatie is: "Het is moeilijk om aan goede
arbeidskrachten te komen. Op deze manier kunnen we laten zien dat we een
goede werkplek zijn voor mensen van verschillende pluimage."

Een homoding
Van Dalen van Progay is op zijn hoede voor vercommercialisering van de
botenoptocht. "Het is en blijft een homoding, het moet niet een
goedkope manier worden om 500.000 mensen te bereiken. En al helemaal niet
door een vals beeld te scheppen."

Daarom heeft Progay besloten om de eisen per volgend jaar aan te scherpen. "We
gaan zwaardere eisen stellen. Tegen bedrijven zeggen we: 'Leuk dat je
tijdens de botenparade vooraan staat als gayvriendelijk bedrijf, maar wat
doe je door het jaar heen aan homo-emancipatie?'"

Van Dalen kan het zich veroorloven om kritisch te zijn. Voor de botenparade
was de inschrijving in april al vol. Normaal is dat pas een paar dagen van
tevoren het geval.

Last van de kredietcrisis
Ondanks de grote interesse in de botenparade heeft ook stichting Progay last
van de kredietcrisis: "Vorig jaar sponsorden ING en TNT de Amsterdam
gay pride, nu niet meer. Het is schraalhans troef, Daarnaast ben ik ook bang
dat bij bedrijven het interne diversiteitsbeleid zal lijden onder de crisis.
Homo-emancipatie wordt toch nog vaak gezien als een luxeproduct" aldus
Van Dalen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl